עוד מימי תקופת הביניים היו רבנים אשר קבעו כי מוגבלות שכלית לא פותרת את היהודי לקיים מצוות מפני שהם משכילים דיים בכדי לקיימן. כך לדברי פרופסור חפציבה לפשיץ והב, ראש ההתמחות במוגבלות שכלית באונ' בר אילן וראש מרכז בייקר – בית הספר לחינוך. כבר לפני עשור היא שילבה במחקרה פסיקות של רבנים על היבטים קוגניטיביים, הרגשיים, וההתנהגותיים של יחסה של היהדות לגבי אנשים בעלי מוגבלויות שכליות. המחקר מצא כי מושגים מופשטים כמו אל, משמעותה של תפילה וההבדלים בין טוב ורע מובנים על ידי נערים מתבגרים ואנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית.
מוגבלות שכלית היא רק עוד מכשול בדרך
במחקר אחר אשר עשתה הפרופסור לאנשים עם תסמונת דאון שיש להם מוגבלות שכלית, היא תרגמה את ממצאיה מתחום הדת לתחום המדע והגתה תכנית פורצת דרך אשר לא רק שאותם בעלי תסמונת דאון יוכלו לסיים חטיבה או תיכון, הם אף יכולים לסיים עם תואר ראשון ולהצטלם עם כובע הבוגרים של התואר ככל האדם.
מוגבלות שכלית – עיקר התוכנית
בניסוי, השתתפו 26 סטודנטים בעלי תסמונת דאון אשר חולקו לשתי כיתות ולמדו פעמיים בשבוע 4 שעות ביום.
בתחילה, הסטודנטים מקבלים עזרה רבה שהפשטה של החומר הנלמד והתאמתו לרמתם.
לצד לימודי פסיכולוגיה והסוציולוגיה, הסטודנט לומד עם סנגור עצמי. בקורס סנגור הם לומדים על יחס החברה לבעלי מוגבלויות, איך להתגבר על דעות קדומות וכיצד להתבטא בתוך כל אלו.
שיפור הדימוי והביטחון העצמיים בעזרת שילובם של הסטודנטים בעלי המוגבלות עם יתר הסטודנטים בשיעורים, בספריה, על המדשאה המשותפת, הקפיטריה ואנשי הסגל.
בעקבות הסעיף הקודם, נחשפים גם יתר הסטודנטים לבעלי המוגבלויות, מה ששובר את הסטיגמה שאומרת שמקומם במוסדות וקהילות סגורות. בכך נוצרת הרמוניה בין הסטודנטים וגם זה מחזק את דימויים של הסטודנטים המיוחדים.
"זו חוויה בונה הן לסטודנטים והן לבעלי המוגבלויות" אומרת הפרופסור, "הם מתחילים להבין שגם אלו עם הפיגור השכלי יכולים ללמוד ומתחילים להטיל ספק במושגים שלהם על הגבול הקוגניטיבי".
הכל בנוי על היסודות
הסברנו בקצרה על המחקר של פרופסור ליפשיץ והב על מנת לשפוך קצת אור ותקווה לאותם הורים אשר מרימים ידיים ואומרים נואש על ילדיהם. חשוב להבין ולדעת שישנה תקווה. גם אם לילד שלכם ישנה מוגבלות שכלית הוא עדיין יכול להצטלם עם כובע הבוגרים בעתיד.
בבית הספר, עובדים מיטב המומחים המעניקים את כל ארגז הכלים אשר צריכים הילדים על מנת להצליח ולהשתלב בחברה עם דימוי עצמי וביטחון ככלל האדם. צרו עמנו קשר לקבלת פרטים נוספים. יחדיו נצא אל הדרך גם אם היא נראית בלתי אפשרית.
מוגבלות שכלית התפתחותית
ישנן רמות שונות של מוגבלות שכלית: קלה, בינונית וקשה. הדרכים לאבחן את קיומה של המוגבלות השכלית, כמו גם את דרגת הקושי שלה, משתנה – ומתבססת על מספר מבחנים וכלים אחרים. כך או כך, על מנת לאמוד את המקרה האישי והרלוונטי, ולקבל עבורו את המענה הדרוש, יש לפנות אל קבוצת רמות. קבוצה זו מתמחה ביצירת פתרונות מותאמים אישית לצרכים הפיזיים, החברתיים והרגשיים של אוכלוסיות מיוחדות. בכל אחת מהמסגרות שמציעה הקבוצה, ניתן לראות סביבת מגורים חמה, אוהבת, מונגשת ומותאמת.
על אבחון מוגבלות שכלית והטיפול בה
מוגבלות שכלית היא למעשה הפרעה נוירולוגית התפתחותית, כאשר הביטוי המרכזי שלה הוא תפקוד אינטלקטואלי נמוך. כתוצאה מכך, אנשים המתמודדים עם מוגבלויות שכליות מגלים קשיים ברכישת שלל מיומנויות – בתחום התקשורת, הלמידה ועוד.
הנסיבות המובילות ליצירתה של המוגבלות השכלית הן מגוונות, ומתבססות על שלל היבטים: החל מגורמים ביולוגיים גנטיים, גורמים ביולוגיים שאינם גנטיים ועד גורמים נרכשים. כך או כך, על מנת לאבחן מצב נתון זה, יש לפנות אל הגורמים המוסמכים ולבצע את תהליך האבחון כהלכה. תהליך זה כולל מספר בדיקות כדוגמת: בדיקה פסיכיאטרית, בדיקה סוציאלית, בדיקה פסיכולוגית ובדיקה רפואית.
בהתאם לממצאים העולים מתהליך האבחון, ניתן להתאים את דרכי הטיפול הרלוונטיים; טיפול הכולל, למשל, מענה במסגרות החינוך המיוחד, מרכזי שיקום תעסוקתי וכן הלאה. כך או כך, כדי לקחת את הצעד הראשון, ולקדם כראוי את עתידו של המתמודד עם המוגבלות השכלית, יש לפנות אל אנשי המקצוע.
עמותות מוגבלות שכלית – חיים מלאי תוכן ומשמעות
על הטיפול באנשים המתמודדים עם מוגבלויות שכליות להיות מותאם לחומרת מצבם. כך ניתן יהיה לקדם אותם בהתאם לקצב שלהם ויכולותיהם האישיות. כדי ללמוד על כך, ולקבל מידע על סוגי הטיפול השונים, ניתן ליצור קשר עם קבוצת רמות. החזון על פיו פועלת הקבוצה מתבסס על האמונה כי זכותו של כל אדם לחיות חיים מלאי תוכן ומשמעות. זאת ועוד, תוך מימוש זכויותיו ומיצוי הפוטנציאל שלו.